طی چند ماه اخیر و با آغاز نا آرامی ها در ایران، صنعت گردشگری بار دیگر با بحرانی سخت مواجه شده و تبلیغات منفی علیه ایران و امنیت کشور باعث شده تا این صنعت بیش از پیش به مخاطره بیفتد.
سعیده اسدیان: صنعت گردشگری در ایران تا پیش از ورود مهمان ناخوانده ای به نام کرونا، جزو یکی از سه صنعت پردرآمد در کنار نفت و خودرو شناخته می شد اما با شیوع ویروس کرونا و کاهش تقاضای سفر، این صنعت با رکود سنگینی مواجه شد.
تأثیرات منفی ناشی از همه گیری کویید 19 بیش از هر چیز بر صنعت گردشگری اثر گذاشت و باعث شد تا این حوزه 2 سال مداوم با ضرر و زیان های سنگینی دست و پنجه نرم کند، تعطیلی بسیاری از هتل ها و مراکز اقامتی و همچنین تعدیل نیرو، ارمغان تلخ این ویروس در ایران بود.
پس از بهبود نسبی وضعیت و با فروکش کردن اپیدمی در کشور، گردشگری جان دوباره ای گرفت و مسئولان این حوزه هم تلاش کردند تا با فراهم آوردن حداقل امکانات، شرایط را برای سفر مردم فراهم کنند اما این سیر صعودی د
ارمغان نا آرامی رکود صنعت گردشگری بود
طی چند ماه اخیر و با آغاز نا آرامی ها در ایران، صنعت گردشگری بار دیگر با بحرانی سخت مواجه شده و تبلیغات منفی علیه ایران و امنیت کشور باعث شده تا این صنعت بیش از پیش به مخاطره بیفتد.
کمی بعد از آغاز ناآرامیهای اخیر در تهران و شهرهای بزرگ ایران، بسیاری از گردشگران خارجی سفر خود را به ایران لغو کردند اما لغو تورهای مسافرتی به گردشگران خارجی محدود نشد و سفرهای داخلی هم به میزان قابلتوجهی کاهش پیدا کرد.
کاهش تعداد گردشگران خارجی و لغو تورهای گردشگری، کسب و کارهای وابسته به این صنعت را با مشکلات متعددی مواجه کرده است.
کیش و قشم خلوت شد
جزایر کیش و قشم که همواره مقاصدی پرطرفدار برای سفرهای پاییزی محسوب می شدند، حالا با سوت و کور بودن بازارها، رستورانها و هتلها روبهرو شده اند، این خلوتی فقط به گردشگری جنوب ایران محدود نمیشود و استانهای دیگر مانند مشهد، شیراز، اصفهان و… هم با این مشکل دست و پنجه نرم میکنند.
حالا مسئولان گردشگری به فکر راه چاره ای برای حل این مشکل افتاده اند، طرح «حراجی سفر» از سوی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با همراهی انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی در شرایطی مطرح شده که سفر در ایران با بحران همراه است.
محرکی تازه برای مردم با عنوان «حراجی سفر»
سید مصطفی فاطمی، مدیرکل توسعه گردشگری داخلی در گفت وگو با خبرنگار گردشگری خبرگزاری برنا با اعلام این خبر گفت: متأسفانه طی ماه های اخیر گردشگری وضعیت خوبی نداشته و در برخی مواقع شرایط از وضعیت کرونا بدتر بوده است.
وی افزود: عوامل متعددی همچون آشوب و نا امنی، ارتباط در حوزه دیپلماتیک میان دو کشور، مشکلات اقتصادی، قطعی اینترنت، وقوع بلایای طبیعی همچون سیل و زلزله و یا بحران های بهداشتی مثل کرونا می تواند صنعت گردشگری را به مخاطره بیندازد و متأسفانه در کشور ما چند مورد از اینها با هم اتفاق افتاد.
مدیرکل توسعه گردشگری داخلی با بیان اینکه ما به یک محرک جدی در این حوزه نیاز داریم، گفت: مردم در ماه های اخیر در شرایطی قرار گرفتند که حتی از لحاظ روحی هم وضعیت خوبی ندارند و شاید با راه اندازی مجدد سفر، این وضعیت بهتر شود.
آغاز حراج سفر از دی ماه/ اعمال تخفیفات 10 تا 60 درصدی بر روی تورهای مسافرتی
فاطمی با اشاره به طرح «حراجی سفر» گفت: در نشستی که با مدیران کل استانی و رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی داشتیم، مقرر شد تا طرح حراجی سفر از 15 دی ماه تا پایان بهمن ماه 1401 در آژانس های متنخب اجرایی شود.
وی با تأکید بر اینکه این طرح در نمایشگاه گردشگری به اوج خود می رسد، افزود: تلاش ما این است که تورها را با تخفیفات خاص در محورهای متعدد کشور فعال کنیم، جزیره کیش از این طرح استقبال کرده و استان های آذربایجان شرقی، اصفهان، یزد، فارس، بوشهر، خراسان رضوی و حتی استان های شمالی هم درگیر این طرح خواهند شد.
فاطمی در خصوص میزان تخفیف های ارائه شده، گفت: شهرهایی که در پیک سفر هستند از تخفیف کمتری برخوردار خواهند بود اما تخفیفات در برخی شهرها تا 60 درصد هم می رسد که تا الان چنین چیزی نداشته ایم، در واقع ما در این طرح تورها را با تخفیفات 10 تا 60 درصدی عرضه می کنیم.
حرمتالله رفیعی رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران هم با اشاره به اهمیت مشارکت دولت و بخش خصوصی در راستای فراهم کردن شرایط سفر ارزان قیمت برای قشر ضعیف جامعه بیان کرد: باید شرایطی برای سفر این قشر مهیا و پکیجهای مقرون به صرفه و خاص این تعداد از متقاضیان سفر که ده درصد جامعه را تشکیل میدهند فراهم شود.
گردشگری را در سفره خانوار ایرانی قرار می دهیم
رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی با تأکید بر اینکه این قشر باید به شکل خاص دیده شوند، ادامه داد: در سبد گردشگری باید این افراد که مغفول ماندهاند گنجانده شوند.
وی از حراج سفر بهعنوان طرحی موفق یاد کرد و افزود: در گذشته این طرح که به معنای واقعی کلمه حراج بود به شکل محدود و یک هفته در سال اجرا و از آن استقبال شد.
رفیعی با بیان اینکه در نظر داریم این طرح را گسترش دهیم، ادامه داد: به واقع تعداد زیادی از متقاضیان سفر در آن یک هفته از این طرح استفاده کردند، میخواهیم با در نظر گرفتن برخی تسهیلات طرح را در یک یا دو ماه در سال اجرا کنیم و به مرور گردشگری را در سفره خانوار ایرانی قرار دهیم.
حالا باید دید که آیا طرح «حراجی سفر» می تواند صنعت گردشگری را نجات دهد یا مسئولان این حوزه باید چاره دیگری بیندیشند؟